Головна » Статті » Методичний матеріал » Обслуговуючі види праці |
Тема: Ескізні малюнки як складова процесу конструювання. Загальні відомості про процес конструювання виробу, його етапи.
Мета: ознайомити учнів з процесом проектування і художнього конструювання;
засвоїти знання про ескіз і його види;
формувати вміння виконувати ескіз майбутнього виробу;
розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, уяву, фантазію, навички створення гармонійних виробів;
формувати відчуття пропорції, чуття матеріалу;
виховувати охайність та художню культуру під час виконання практичної роботи.
Обладнання: ілюстрації, папір, інформаційні джерела, зразки видів робочої документації, художнього та робочого ескізу.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Зовнішній вигляд і будова речей, які оточують людину, поступово, в процесі історичного розвитку суспільства, змінюються (див. мал.). У давні часи майстер виготовляв той чи інший виріб від початку до кінця. Він умів досконало обробляти матеріали, оздоблювати їх. Більшість предметів десятки і навіть сотні років мали незмінні форми, будову, вид оздоблення, які бережно передавалися в сім'ї майстрів від покоління до покоління. На сучасних підприємствах вироби проектує не одна людина, а багато фахівців. У процесі проектування досягається і художня, і технічна досконалість виробу.
Художнє конструювання - це творчий процес художньої розробки нового зразка промислового виробу. Це важлива складова проектування майбутнього виробу. Художнє конструювання - колективний процес, у якому тісно співпрацюють ряд фахівців - дизайнер, конструктор, мистецтвознавець, гігієніст, економіст та ін. Найважливішим завданням художнього конструювання є створення естетично досконалого виробу, який виконує свою функцію. Художня досконалість виробу визначається його формою, кольором, видом оздоблення та рядом інших ознак. Найпростіші відомі нам геометричні форми - це куля, призма, конус, піраміда, циліндр (див. мал.). Ці форми можуть поєднуватися між собою в різних комбінаціях. Більшість промислових виробів (посуд, машини, іграшки, меблі тощо) мають складнішу форму. Щоб проектувати ці вироби, слід уміти описати і графічно зобразити цю форму. Форма може бути симетричною і асиметричною. Прикладом симетричних форм е фігура людини, глечик, миска, яблуко тощо (див. мал.). У таких форм точки розміщені на однаковій відстані від осі. Поряд із формою важливою характеристикою предмета є його колір. Предмет може бути одноколірним і багатоколірним. Колір предметів буває хроматичним (кольори веселки) і ахроматичним (білий, сірий, чорний). Хроматичні кольори поділяються на теплі (жовтий, червоний, оранжевий) та холодні (синій, фіолетовий, блакитний) (див. мал.). Колір певним чином впливає на сприйняття навколишніх предметів. При спогляданні теплих кольорів людина ніби відчуває тепло і світло, холодні ж кольори створюють враження прохолоди. У різних народів існує певне символічне значення кольору. Так, у слов'ян чорний колір пов'язується з трауром. У багатьох східних народів кольором трауру є білий. Властивості кольору слід обов'язково враховувати у процесі художнього конструювання майбутніх виробів. Основним фахівцем у процесі художнього конструювання є дизайнер. З особливостями його роботи ми коротко знайомилися в 4 класі. Предметом праці дизайнера може бути: одяг, меблі, поліграфічна продукція тощо. Дизайнер повинен мати навички художника, кресляра. При цьому він має добре знати новинки техніки і технології у галузі, якою займається, а також мати умілі руки. Щоб створювати естетичні речі, дизайнер вивчає художню спадщину свого та інших народів, різні ремесла. У процесі художнього конструювання він виконує ескізи, описує вироби, виготовляє макети і зразки виробів.
Ескіз - це конструкторський документ, виконаний без застосування креслярських інструментів (від руки) з дотриманням на око пропорцій між частинами предмета. Розрізняють художній і робочий ескізи. На художньому ескізі передається загальна форма предмета, колір, вид оздоблення, художні особливості матеріалу (див. мал.). Художній ескіз можна виконувати олівцями, акварельними фарбами, гуашшю, тушшю, фломастерами тощо. На робочому ескізі обов'язково передаються не лише художні особливості предмета, а й технічні. Так, на робочому ескізі одягу його зображують спереду і ззаду. Робочий ескіз виконують чіткими лініями, показують окремі деталі - кишені, складки, застібки тощо (див. мал.).
Проектування – це творчий процес розробки проекту виробу, тобто повного комплекту документів, макетів, моделей, за якими буде виготовлятися виріб. Щоб отримати по-справжньому корисні та якісні вироби, у розробці проекту майбутнього виробу бере участь велика кількість спеціалістів - дизайнери, конструктори, технологи, економісти, лікарі та ін. Проектування виробу на підприємстві здійснюється в кілька етапів. Перший етап: визначають призначення майбутнього виробу, основні вимоги до нього, умови використання. Ці дані записують в технічне завдання, де може вказуватися, що необхідно спроектувати: шкільну форму для учнів початкової школи; посуд для гарячих напоїв; меблі для дитячої кімнати тощо. Дизайнер відбирає кращі існуючі моделі виробів, а також робить перші пробні начерки майбутнього виробу. Другому етап: детально аналізують можливі варіанти моделі виробу, порівнюють між собою їх, вибирають найкращий варіант. За результатами цього порівняння й вибору оформляють технічну пропозицію. Третій етап: розробляють ескізний проект. (Цей етап називають художнім конструюванням). Дизайнер малює ескізи і виготовляє макети майбутнього виробу. Четвертий етап: розробка технічного проекту. На цьому етапі виконують необхідні розрахунки, уточнюють форму і конструкцію виробу. Виготовлений макет чи модель оцінюють конструктори, технологи, економісти, лікарі і випробовують на практиці. Пересвідчуються, чи виріб зручний, чи він достатньо міцний і витримає навантаження у процесі користування. П'ятий етап: розробляють робочу документацію, за якою виготовлятиметься майбутній виріб на виробництві. Основними видами робочої документації є: ескіз виробу, технічний опис, технічний рисунок, креслення, лекала (див. мал.).
Учні виконують ескіз, виконуючи ілюстрації із журналів, зразки готових виробів. Техніку виконання ескізу учні вибирають за бажанням.
Коментую розробленні учнями ескізи, вибравши кращі. У ході коментаря звертаю увагу на типові помилки, допущені учнями, виставляю оцінки.
Підготувати інструменти для конструювання. | |
Переглядів: 4451 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |