Головна » Статті » Методичний матеріал » Обслуговуючі види праці

5 клас Тема: Виготовлення та оздоблення виробу. Правила безпечної праці. Організація робочого місця, санітарно-гігієнічні вимоги.

Тема: Виготовлення та оздоблення виробу. Правила безпечної праці. Організація робочого місця, санітарно-гігієнічні вимоги.

 

Мета: закріпити прийоми виготовлення аплікації за даною технологією у виготовленні конкретних виробів;

 

повторити, закріпити, систематизувати набуті знання про поверхнево-нашивні лічильні шви з дотриманням правил безпечної праці та санітарно-технічних вимог при вишиванні;

 

сприяти розвитку пізнавальної активності учнів;
 

прищеплювати естетичні смаки щодо виробу, способів обробки країв аплікації залежно від виду оздоблення виробу і тканини, з якої він виготовлений;

 

виховувати охайність при роботі із тканиною.

 

Основні поняття: технологія виготовлення виробу, лекала, оздоблювальні шви.

 

Тип уроку: комбіноване.

 

 

Хід уроку

 

 

  1. Організаційний момент.

 

  1. Актуалізація опорних знань.

 

  1. Розказати про історію народної вишивки.

 

  1. Що називається аплікацією?

 

  1. Перерахувати інструменти для вишивання, розказати правила безпечної роботи з ними.

 

  1. Які матеріали використовують при виготовленні аплікації?

 

  1. Як готують тканину для аплікації?

 

 

  1. Вивчення нового матеріалу з практичним закріпленням.

 

  1. Технологія виготовлення аплікації з тканини і волокнистих матеріалів.

 

Розповідь учителя.

 

Аплікація (накладне шиття) — вид художнього оформлення виробів, коли на основній тканині відповідно до узору нашивають клаптики тканини іншо­го кольору або волокнистого вмісту. Походить ця назва від латинського слова application — прикладання, приєднання. Аплікація дає необмежений простір фантазії. Мистецтво створення її захоплює.

 

 

Послідовність виконання аплікації.

На столі розкладають випрасувану основну тканину (фон), переносять на неї потрібний малюнок, після чого всі окремі деталі малюнка переводять на щільний папір і вирізають їх ножицями. Потім вирізані викрійки (лекала) накладають на клаптики тканини потрібного кольору, обводять по контуру олівцем і вирізають їх. Залежно від узору і призначення виробу клаптики тканини можуть бути одно­го або різних кольорів.

 

Після того як усі деталі вирізано, їх накладають на основний фон тканини за малюнком і прикріплюють шпильками, потім приметують по контуру швом «уперед голкою». Пришивати треба від середини деталі, поступово просуваючись до країв. Потім обшивають контур деталі малюнка оздоблювальними швами.

 

Практичні рекомендації:

 

  1. перед  початком  роботи  перевірити  тканину  на  міцність  фарбування, підкрохмалити, випрасувати;

 

  1. під час виконання аплікації стежити, щоб нитка основи на зразку тканини збігалася з нитками основної тканини;

 

  1. вирізаючи деталі, слід ураховувати сипучість тканини. Із сипучих тканин вирізають за контуром, відступивши 2-5 мм для підгортання краю, а з несипучих — вирізають чітко за контуром;

 

  1. приколювати і приметувати деталі треба від середини до країв, щоб не утворю­вались зморшки і перекоси;

 

  1. для обшивання аплікації можна використовувати нитки в тон тканини або контрастні.

 

 

Практична робота. Послідовність виконання аплікації.

 

  1. Учні працюють у групах. Використовують інструкційну картку «Технологія виготовлення аплікацій».

 

Інструкційна картка

Техніка виконання аплікацій

 

  1. На столі розкладають випрасувану основну тканину (фон).
  2. Переносять на неї потрібний малюнок, після чого всі окремі деталі малюнка переводять на щільний папір і вирізають їх ножицями.
  3. Потім вирізані викрійки (лекала) накладають на клаптики тканини потріб­ного кольору, обводять по контуру олівцем і вирізають їх. Залежно від узору і призначення виробу клаптики тканини можуть бути одного або різних ко­льорів.
  4. Після того як усі деталі вирізано, їх накладають на основний фон тканини за малюнком і прикріплюють шпильками, потім приметують по контуру швом «уперед голкою». Пришивати треба від середини деталі, поступово просуваю­чись до країв.
  5. Обшиваємо контур деталі малюнка оздоблювальними швами: стебловим, «ланцюжком», петельним, швом «козлик», «через край» та іншими.

 

  1. Оздоблення випробу.

 

Вид оздоблення учні обирають самі відповідно до аплікації і набутих знань, використовуючи вивченні шви (петельний, ланцюжок, козлик). (Інструкційні картки додаються).

 

  1. Правила безпечної праці під час вишивання.

 

  • Перед початком роботи обладнати своє робоче місце потрібними інструментами та матеріалами.
  • Надягти робочий одяг.
  • При необхідності працювати з наперстком.
  • Забороняється підносити голку та ножиці до очей.
  • Ножиці слід класти зімкнутими лезами, направленими від себе. +  Голки і шпильки зберігати в спеціальній коробці або в подушечці. 4-  Забороняється залишати голку без нитки.
  • Забороняється вколювати голку в робочий одяг.
  • Не можна під час вишивання використовувати тупі, іржаві голки.
  • Після закінчення роботи прибрати своє робоче місце, інструменти покласти в спеціальну коробку.
  • Дотримуватися цих правил під час виконання практичних робіт.

 

  1. Санітарно-гігієнічні вимоги при вишиванні.

 

  • Вишивати треба чистими руками, у добре провітреному приміщенні, при до­статньому денному чи електричному світлі.
  • При довготривалому вишиванні вишивку необхідно зберігати в шматку білої тканини або в білому полотняному мішечку.
  • Під час вишивання сидіти прямо, притулившись до спинки крісла, не нахиля­ти низько голову.
  • Працюючи, роботу слід тримати на відстані 25-30 см від очей. Через кожні 40-50 хвилин вишивання необхідно робити перерву на 10-15 хвилин, щоб не втомлювались очі.
  • Щоб менше втомлюватися, під ноги можна поставити низенький ослінчик або спеціальну підставку.

 

 

  1. Закріплення нових знань та вмінь учнів.

 

Гра «Блеф-клуб».

 

Методичні рекомендації.

 

Гра може проводитися в усній або письмовій формі. Учням пропонується визначити правильні та помилкові твердження, позначивши їх значком «+» або «¾», якщо гра проводиться в усній формі — «так», «ні».

Підбиваючи підсумки, аналізую типові помилки, допущені учнями.

 

  1. Хроматичні кольори поділяються на теплі та холодні.
  2. Вишивку слід тримати на відстані 10 см від очей.
  3. При вишиванні промені світла повинні падати справа.
  4. У кожної голки є свій «особистий» номер: від 0 до 12.
  5. П'яльці бувають круглі, квадратні, прямокутні.
  6. Аплікація — вид художнього оформлення виробів кольоровими клаптиками тканини, попередньо вирізаними і нашитими на окремі елементи.

 

  1. Підсумки заняття.

 

Оцінюю результати роботи.

 

  1. Домашнє завдання.

 

Повторити пройдений матеріал.

Категорія: Обслуговуючі види праці | Додав: wowanchuk (2015/Лис/04)
Переглядів: 5542 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]